woensdag 1 februari 2012

Vlo en Stiekel van Pieter Koolwijk en Linde Faas

Wauw. Wauw. Wauw. Wat een gaaf boek. Ik lees niet zoveel boeken voor jongere kinderen meer, maar toch heb ik onwijs genoten van dit fantasierijke en tegelijkertijd wijze verhaal. Op de beurs waar ik tegen dit boek aanliep, werd ik meteen al gegrepen door de knotsgekke illustratie van het meisje Stiekel. Maar toen ik eenmaal begon te lezen, kon ik niet meer stoppen!

Stiekel vs Pippi
Waar Floris (Vlo) een onzekere jongen is, is Stiekel spontaan, intuïtief en puur zichzelf. In sommige opzichten deed dit vrolijke figuurtje mij een beetje denken aan Pippi Langkous. Toch denk ik dat ik Stiekel nog leuker vindt. Ondanks haar vreemde capriolen, is ze diep van binnen toch ook wel heel wijs voor haar jonge leeftijd.

Meer dan alleen een verhaaltje
Wat ik zo leuk vind aan Vlo en Stiekel, behalve natuurlijk het originele verhaal, is de boodschap die het boek uitdraagt. In zekere zin gaat het boek over pesten; Floris wordt op school gepest door Arjan en zijn vrienden, die hem altijd Vlo noemen en dit vindt Floris verschrikkelijk. Maar Pieter Koolwijk heeft hier een originele draai aan gegeven. Vaak wordt de nadruk op de pesters gelegd, terwijl hier de nadruk juist op Floris komt te liggen. Zijn nieuwe klasgenootje Stiekel laat hem inzien dat het er ook mee te maken heeft hoe je zelf reageert op anderen en dat je je niet zo moet laten leiden door wat anderen van je denken. Wees jezelf! Dat is natuurlijk een prachtige boodschap en helemaal actueel.

Enthousiaste schrijver
Ik was al erg enthousiast over dit boek, maar een persoonlijk gesprekje met de auteur bij Plantage Boekhandel Vermeer maakte me nog enthousiaster. Wat een passie heeft deze man voor zijn verhaal! Een passie die duidelijk van de bladzijden spat.

Vlo en Stiekel hoort sowieso in iedere schoolbibliotheek thuis! 

Boekgegevens:
Vlo en Stiekel
Pieter Koolwijk en Linde Faas
Uitgeverij Lemniscaat
ISBN: 9789047704324
€12,95
Verschijnt op 2 februari 2012

Geen opmerkingen:

Een reactie posten