woensdag 12 december 2012

Vrees me van Tahereh Mafi


**** (4 sterren)

Boekgegevens
Vrees me
Tahereh Mafi
Uitgeverij Blossom Books
€ 15,95
ISBN: 9789020679595

Juliette heeft al 264 dagen niemand aangeraakt, want de laatste keer dat ze dit deed ging het gruwelijk fout. Haar aanrakingen zijn dodelijk. Sindsdien zit ze opgesloten in een klein betonnen kamertje met slechts één klein raam. Aangezien ze hier helemaal alleen is en ze ook niemand meer gezien heeft sinds ze is aangekomen, heeft ze al die tijd ook niet meer met mensen gesproken. Haar enige spreekbuis is een klein notitieboekje, waar ze met haar bijna lege balpen haar gedachten aan toevertrouwt.  Alles verandert als Juliette ineens een celgenoot krijgt, genaamd Adam.

Prachtige verpakking
Ik weet dat het vooral om de inhoud gaat, maar laten we eerlijk zijn: de meeste mensen laten zich bij hun keuze voor een nieuw boek toch vooral leiden door het omslag. Gelukkig heeft Vrees me een prachtig omslag. Het blauw knalt er lekker uit, het artwork ziet er schitterend uit en het boek is ook nog gebonden uitgevoerd.

Mooie zinnen
Wat me meteen al opviel toen ik begon met lezen is de bijna poëtische schrijfstijl van Tahereh Mafi. “De maan begrijpt wat het betekent om mens te zijn. Onzeker. Alleen. Gebutst en vol imperfecties.” Origineel vond ik ook de doorgestreepte zinnen. “’Mag ik naast je zitten?’ Dat zou fantastisch zijn. ‘Nee.’” Eigenlijk zou je dat kunnen zien als de waarheid, waardoor duidelijk wordt dat Juliette zichzelf voorliegt. Of dat ze soms niet goed weet wat ze moet denken of voelen.

Hou van me
De titel van het boek is Vrees me. Je zou kunnen zeggen dat dit de boodschap van haar 'gave' is. Maar de boodschap van Juliette zelf is heel anders. Zelf is ze een verdrietig, eenzaam en ongewenst meisje met als enige wens dat er van haar gehouden wordt. Van haar jeugdherinneringen werd ik erg droevig; daaruit bleek maar weer hoe wreed mensen en kinderen soms voor elkaar kunnen zijn.

Toekomstwereld
Vrees me speelt zich af in een tijd dat de aarde inmiddels flink verwond is door de mensheid. Het Herstel heeft de macht gegrepen met als doel het herstellen van onze moeder Aarde, zodat deze weer leefbaar wordt, maar intussen hebben ze een schrikbewind geïnstalleerd. Ze willen Juliette als geheim wapen gaan gebruiken.

Spannend, ontroerend, sprankelend
Ik heb genoten van dit boek. Mooi geschreven, psychologisch goed in elkaar en een spannende plot. Juliette is een sprankelende persoonlijkheid die voor ontroerende scènes weet te zorgen. Alleen het superheldenstukje zo tegen het einde vond ik minder. Ik ben benieuwd of de oorzaak voor Juliettes 'gave' in deel twee op een bevredigende manier wordt uitgelegd. Ik geef dit boek vier welverdiende sterren.

Deze recensie is al eerder gepubliceerd op www.young-adults.nl onder de titel: Vrees me of Hou van mij?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten