donderdag 7 december 2017

Recensie: De Wensster van Jen Minkman (5 uit de bundel Wonderland)

Imre is dol op twee dingen: astrologie en fotografie. Als Jonas haar voorstelt om kerstavond door te brengen bij het Planetron in Drenthe, is ze dan ook door het dolle heen. Haar zus is ervan overtuigd dat ‘love in the air’ hangt, maar Imre vindt dat onzin: Jonas heeft haar nooit het idee gegeven dat hij meer van haar wil dan vriendschap. Als ze samen op jacht zijn naar de perfecte foto van een vallende ster, neemt de avond ineens een onverwachte wending.

Waar het in veel kerstverhalen gaat over kerst vieren met je familie, gaat Imre in dit verhaal juist op reis voor de kerst, naar een afgelegen plek in Drenthe. Bij haar familie vandaan. Dat maakt de sfeer in dit verhaal meteen een beetje anders dan anders. Alsof ze juist de rust en de stilte opzoekt. Maar niets is minder waar. Er gebeurt van alles en door de sneeuw en de vallende ster geeft het verhaal de lezer toch nog steeds dat magische kerstgevoel.

Imre is heerlijk praktisch en heeft overal een verklaring voor. Ze is iemand die denkt vanuit haar verstand. Jonas is… Jonas is leuk. Hij is zo’n persoon die je laat glimlachen, of je nu wilt of niet. Samen weten ze een sfeer neer te zetten die heel knus en eerlijk aanvoelt.

Knus!
De Wensster is een verhaal dat knus aanvoelt. Door de gesprekjes samen bij de telescoop, aan het tafeltje in de cafetaria of samen in het bos. Je voelt de eerlijkheid tussen hen groeien. En bij kerst hoort natuurlijk ook die ene bijzondere ster. Dat element heeft Jen ten volle benut!

De illustratie is natuurlijk niet gemaakt door Jen, maar door Emmy van Ruijven van Zon en Maan. Op de illustratie zien we een mok waar een bult slagroom bovenuit steekt. Op de achtergrond staat een raam, vanwaaruit we dennenbomen en een vallende ster zien. Bijzonder dat zo’n ‘eenvoudige’ illustratie, zoveel van een verhaal weet te vangen. We zien de bomen van het bos van Dwingeloo, waar het Planetron zich bevindt. We zien de mok met chocolademelk en slagroom, die ze samen drinken in de cafetaria. En op de achtergrond zien we de vallende ster, die zo’n belangrijke rol speelt in dit verhaal. Ook deze illustratie past zo goed bij het verhaal!

Conclusie: De Wensster van Jen Minkman is een heerlijk knus verhaal met personages die je laten glimlachen. Geen kerst zonder die ene bijzondere ster en daarom mag De Wensster zeker niet ontbreken in de TBR-lijst voor kerst dit jaar!