maandag 11 december 2017

Recensie: Droomband van Patty van Delft (9 uit de bundel Wonderland)

In Droomband vindt Julia een prachtige armband als ze voor tante Myrre een kerstcadeautje zoekt. De eigenaresse van het vreemde winkeltje vertelt haar dat het er eentje van een set is en dat ze zeggen dat de armbanden verbonden zijn. Ze geeft er ook een waarschuwing bij. Julia vindt het allemaal maar onzin, maar ze koopt de armband wel, omdat ze hem gewoon erg mooi vindt. Terwijl ze zich samen met haar vriendin voorbereid op het komende kerstbal, droomt Julia nacht na nacht over een park met een meer. En vooral over Florian, want hij is daar ook altijd. Langzaam wordt Julia verliefd op de knappe Florian, maar tegelijkertijd worden de dromen duisterder. Zijn dromen slechts dromen en nachtmerries? Of kunnen ze uitkomen?

Sfeer
Ook bij dit verhaal kreeg ik dat heerlijke Tina Toppergevoel: een luchtig romantisch verhaal waarin de liefdesvraagstukken van een tienermeisje centraal staan. Er is een mooie afwisseling tussen lieve, romantische scenes, aankleding van het verhaal en spannende dreiging. Wel denk ik dat een aantal scenes geschrapt had kunnen worden, omdat ze voor het verhaal niet helemaal nodig waren. Die pasten beter in een roman dan in een kort verhaal.

Julia is een nuchter meisje dat zich niet zomaar laat vertellen hoe zij haar leven moet leiden. Ze besluit om zich onafhankelijk op te stellen bij het kerstbal, waar iedereen verplicht is om een date mee te brengen. Als haar dat niet lukt, besluit ze om haar beste vriendin als date mee te nemen, waarmee ze ingaat tegen alle heersende opvattingen. Ook vond ik het knap dat ze Jonathan, waar ze al zo lang verliefd op is, weet te weerstaan als hij eindelijk aandacht voor haar heeft, terwijl hij al een vriendin heeft. De dromen met Florian zijn redelijk kort. Een paar keer horen we hem zelf aan het woord, maar verder worden de gesprekken meer beschreven. Daardoor voelt het alsof we hem meer leren kennen via Julia en niet hemzelf. Dat vond ik stiekem wel jammer, want daardoor bleef ik als lezer in een iets afwachtendere houding: wanneer mag ik ZELF mijn mening over hem vormen? Wel vond ik de twist op het kerstbal erg leuk.

Dromerig!
Droomband weet een lekker dromerig sfeertje neer te zetten. Enerzijds natuurlijk door de dromen, maar ook door de magische setting met de armband. Het is een heerlijk luchtig verhaal waar je doorheen vliegt.

Illustratie
De illustratie is natuurlijk niet gemaakt door Patty, maar door Emmy van Ruijven van Zon en Maan. Op de illustratie zien we een boom met een bankje ervoor. Op het bankje zit een meisje met blote armen en benen, en voor haar staat een jongen in een t-shirt. Dat vind ik opvallend, want het is een kerstverhaal. Toch past het prachtig bij dit verhaal, want het refereert natuurlijk naar het parkje aan het meer, waar Julia en Florian elkaar steeds in hun dromen ontmoeten.

Conclusie: Droomband van Patty van Delft is een luchtig, romantisch verhaal met een dromerig sfeertje. Julia is een fijn hoofdpersonage dat weet wat ze wil en daar ook voor gaat. Jammer genoeg leren we Florian vooral kennen via de beschrijvingen van Julia, waardoor het als lezer moeilijker wordt om een eigen mening over hem te creĆ«ren. De dromerige sfeer in het verhaal was echter heerlijk en zorgde ervoor dat ik door het verhaal heen vloog.