dinsdag 5 december 2017

Recensie: Een Wonder van Anne Nicolai (2 uit de bundel Wonderland)

Lynn speelt mee in een toneelstuk dat met kerst opgevoerd zal worden. Helaas heeft een van de acteurs op het laatste moment afgezegd, maar wel een vervanger geregeld, en wanneer die erg laat is, gaat Lynn naar beneden om hem te zoeken. Daar vindt ze Wil. In eerste instantie denkt ze dat Wil de vervanger is, maar gaandeweg begint ze te twijfelen. Is Wil wel wie ze denkt dat hij is?

Het verhaal begint op een toneelzolder in een kerk, waardoor je meteen een knus gevoel krijgt. Die fijne sfeer blijft het hele verhaal hangen; of ze nu op de toneelzolder zijn, in de archieven of gewoon thuis bij Lynns ouders. Door de sneeuw voelde het geheel ook lekker kersterig aan.

Het is niet zo moeilijk om van hoofdpersonages Lynn en Wil te houden. Lynn is een sympathieke, vlotte meid die zich niet zo snel uit het veld laat slaan door haar ambitieuze broer Roy. Wil voelt een beetje mysterieus, maar wel heel lief, vriendelijk en correct in de omgang. De manier waarop ze elkaar steeds beter leerden kennen voelde heel natuurlijk en het onvermijdelijke dilemma kwam steeds meer naar de voorgrond: hoe gaat dit nog goedkomen??? (Of en hoe het goed komt, laat ik lekker in het midden ;) )

Mysterieus!
Wils achtergrond vind ik geweldig. Ik genoot van de momenten dat Lynn en Wil samen op zoek gaan naar meer informatie in de hoop dat ze zo samen een groot probleem oplossen. Het idee past geweldig in de kerstsfeer, maar is ook niet meteen heel voor de hand liggend.

De illustratie is natuurlijk niet van Anne, maar van Emmy van Ruijven van Zon en Maan. Deze illustratie is niet zomaar een afbeelding, maar een miniverhaaltje. We zien sneeuw, een kale boom met een wit dekentje en de silhouetten van een jongen en een meisje op de achtergrond. Op de voorgrond zien we een oud zakhorloge, wat suggereert dat tijd een belangrijke rol speelt in dit verhaal. De illustratie roept een heerlijk knusse sfeer op en past erg mooi bij het verhaal. Waarom houd ik lekker voor me, want ik wil natuurlijk niet teveel verklappen.

Conclusie: Een Wonder van Anne Nicolai is een verhaal met een heerlijk knusse sfeer dat je meteen naar binnen trekt en je daar ook houdt. Lynn en Wil zijn fijne personages, mede door de mysterieuze achtergrond van Wil. Gaandeweg in het verhaal begin je je steeds meer af te vragen: hoe kan dit nog goed komen? Daardoor lees je achter elkaar door tot het einde van het verhaal. Een boeiend verhaal dat me helemaal in de kerstsfeer wist te brengen!