zondag 3 december 2017

Recensie: It's a Match van Chinouk Thijssen (1 uit de bundel Wonderland)

In dit eerste verhaal uit de bundel organiseert de zus van hoofdpersoon Gaia, Grazia, een imposant kerstfeest. Gaia is een beetje in paniek, want ze moet een date meenemen en die heeft ze niet. Ze besluit om er eentje uit te zoeken op Tinder. Haar match Milan lijkt te mooi om waar te zijn: knap en hij vindt ook nog eens dezelfde dingen leuk als zij. Hij is perfect als date voor het kerstfeest. Intussen worden Grazia en haar verloofde Rick bedreigd. Wordt het een geweldig of een gewelddadig kerstfeest?

Sfeer
De sfeer in dit verhaal vond ik erg fijn. Je rolt makkelijk in de verhaallijn en de plot neemt je al snel mee. Bijzonder vond ik het dat het heel luchtig begint, maar dat de sfeer stiekem steeds een beetje grimmiger wordt.

Gaia is een sympathieke hoofdpersoon. Haar hoofd is een beetje chaotisch, met gedachten die alle kanten uit stuiteren, maar dat had ook wel z’n charme. Zus Grazia vond ik stiekem iets minder sympathiek. Ik ben van mening dat ze meer voor zichzelf op zou mogen komen. Milan is geweldig. Bij de vergelijking met Flynn Rider was ik al verkocht. Dat is dus echt mijn all time favorite Disney-prins.  Er had van mij alleen wel iets meer tijd mogen verstrijken in zijn ontwikkeling. Dat ging naar mijn gevoel nu een beetje snel.

Modern!
Ik vond het erg leuk dat hoofdpersoon Gaia haar date via Tinder zocht. Tinder staat namelijk niet bepaald bekend als hele betrouwbare datingsite. Dat zorgde meteen al voor een beetje achterdocht. Is die Milan wel te vertrouwen? Of moet ze juist gewoon vertrouwen hebben?

Thriller
Normaal gesproken lees ik niet zoveel thrillers en stiekem vroeg ik me af of ik een kerstverhaal in een thrillerjasje wel leuk zou vinden. Maar ik heb me bedacht: dit was een hartstikke leuk verhaal!

Illustratie
De illustratie is natuurlijk niet van Chinouk, maar van Emmy van Ruijven van Zon en Maan. Allereerst vind ik de stijl van de illustratie erg leuk en sfeervol en ben ik sowieso fan van illustraties in boeken. Het maakt boeken zoveel mooier! Zeker als de illustraties goed zijn en passen bij het verhaal. In dit geval zien we een telefoon met een hartje op het scherm, en sneeuwvlokken op de achtergrond. De telefoon verwijst natuurlijk naar Tinder en de communicatie tussen Milan en Gaia via de telefoon. Aangezien dat een grote rol speelt in het verhaal, past deze illustratie er goed bij!

Conclusie: It’s a Match van Chinouk Thijssen is een spannend verhaal dat lekker luchtig begint, maar naarmate het verhaal vordert steeds dreigender wordt. Chinouk heeft de personages goed tot leven weten te brengen, waardoor je je echt afvraagt welke kant het op zal gaan. Alleen Milans ontwikkeling had van mij iets meer tijd mogen krijgen, bijvoorbeeld door een tijdsprongetje. Dat ging voor mijn gevoel nu een beetje te snel en was daardoor niet erg geloofwaardig.

Klik hier voor meer informatie over de bundel Wonderland.